Story Begins Here
say(s) hello

Ka-ching Ka-ching!


Hello There!




👱🏻‍♀️ Nurul Aida
👀 27
👜 Accountant

👩🏻‍💻fb : Nurul Aida Mohd Noor
👩🏻‍💻twitter : aida_purplish
👩🏻‍💻instagram : _nurulaidaaa

Shout To Me

letak link anda yang betul.
No Harsh words allowed here.


Thank You



Big Thanks


Template By: Intan Aqilah
Basecodes By: Yaya
Re-Edit By: Aida Purplish


kenali jenis kulit anda

Wednesday 22 December 2010 | 15:04:00 | 1 comment(s)

salam bloggers! selamat petang. saya dah mula rasa bosan. tak tahu dah nak update blog pasal apa. nak story morry, saya tak banyak cerita. lagipun tak best pun. huu. nak masuk contest? nanti nanti lah. banyak gak saya kena tag, tapi kemudianlah ye. nanti saya joinlah. :D

so, daripada biarkan blog ni tak berupdate, saya fikir update je la entry pasal artikel artikel menarik yang saya jumpa. kali ni saya nak post entry pasal kulit. kulit kita lain lain. orang yang berkulit normal ni beruntung. tak susah pun nak jaga kulit. mestilah tak ada masalah kulit kan. lain pulak dengan orang yang kulitnya bermasalah. ada yang jenis berminyak, sensitif lagi teruk. senanglah jerawat naik kat muka. memang susahlah nak jaga.

kenali jenis kulit anda:



1. kulit normal
  • kelenjar minyak bagi kulit yang normal akan menghasilkan sebum yang seimbang iaitu tidak terkurang dan tidak terlebih. Ini akan menyebabkan kulit terasa lembab tanpa menghadapi masalah kekeringan ataupun berminyak.
2. kulit berminyak
  • kulit berminyak disebabkan oleh kelenjar minyak yang terlalu aktif bekerja. kelenjar ini berfungsi untuk menghasilkan sebum dan untuk menjaga kelembapan kulit. tetapi jika terlalu banyak sebum, kulit wajah akan menebal dan berat sehingga wajah nampak berkilat. wajah akan kelihatan berminyak menyebabkan mudah dihinggapi jerawat.
3. kulit sensitif
  • mereka yang mempunyai kulit jenis ini amat sensitif terhadap bahan kimia dan mungkin juga cuaca. Selain daripada faktor keturunan, kekerapan kulit yang terdedah pada bahan bahan kimia kosmetik juga akan membuatkan kulit muka mudah bermasalah.
4. kulit kombinasi
  • kulit kombinasi adalah kombinasi antara kulit berminyak dengan kulit kering. kulit yang berminyak biasanya terjadi di sekitar dahi, hidung dan dagu yang dikenali sebagai zon T. manakala bahagian yang selebihnya adalah kulit kering.
hmm. mana satu jenis kulit korang? saya punya kulit jenis kombinasi. tension jugaklah bila jerawat asyik naik kat muka je. nak beli produk muka pun tak yakin. sebabnya jerawat cepat naik. so, kalau korang ada tips tips nak jaga kulit ni, share lah eh. nak tahu jugak. ^^ okay, chow~


Older Post | Newer Post


All rights reserved ® aida purplish 2013.